Wat biedt het kogelforum voor haar leden?

Als gast van het kogelforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten kogelvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse kogelvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Kogelforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

CO2 systeem

Interne of externe filters, biologen, verwarming, pompen, etc.

CO2 systeem

Berichtdoor lex » 27 nov 2011 18:52

Ik vroeg mij af:

Wat voor meerwaarde heeft CO2 nou precies.

Op welke manieren kun je CO2 allemaal toevoegen

En hoe gaat bijvoorbeeld http://www.aquaplantsonline.nl/proflora ... -2718.html dit systeem in z'n werk?

Afbeelding

Ik vraag dit naar aanleiding omdat ik mijn bak in de kerstvakantie mischien een make-over wil geven
Ga ook eens naar ons youtube kanaal en bekijk daar leuke kogelvis filmpjes.
kijk ook in mijn dagboek Eindelijk naar een half jaar, begint het!
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Re: CO2 systeem

Berichtdoor Juliette » 27 nov 2011 19:06

CO2 is een meerwaarde voor de planten maar een risico voor de vissen bij verkeerd of onzorgvuldig gebruik. Ik heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee maar in relatief kleine bakken zonder veeleisende planten is het geen noodzaak.
Juliette
T. mbu
T. mbu

Berichtdoor Teunis » 27 nov 2011 22:19

Met behulp van licht zetten planten CO2 en water om in suikers. Die suikers zijn de energie en bouwstenen die een plant gebruikt om te groeien. Aan water is geen gebrek in het aquarium maar aan CO2 wel, zeker als er veel planten in de bak staan en de bak goed verlicht is.

CO2 toevoegen zorgt voor meer fotosynthese, meer suiker, meer groei (mits ook ander voedingstoffen voldoende aanwezig zijn)

er zijn drie manieren om CO2 toe te voegen;
  • via tabletten en carbonators, die eerste gooi je in het aquaria de tweede zet je in het aquarium met een vloeistof erin. door een eenvoudige reactie met water ontstaat er CO2. Voor erg kleine aquaria is dit geschikt.
  • via een gistfles, door suikers te vergisten ( gist, suiker en water in een fles) ontstaat er alcohol en CO2. Die co2 kun je het aquarium inleiden. dit is voor kleine en middelgrote aquaria geschikt. voordeel is dat het verreweg het goedkoopste systeem is.
  • via een gasdrukfles, er zijn veel merken, en veel opties. het is duur zeker in aanschaf, maar betrouwbaar en er zijn voor elke maat bak geschikte sets. bovendien kun je heel nauwkeurig doseren met een ph-electrone.

het systeem waar je naar linkt werkt met een wegwerpfles, als je fles leeg is moet je een nieuwe kopen. met een adapter kun je er ook een hervulbare fles op zetten. hervulbare flessen zijn duurder in aanschaf maar hervullen is goedkoper dan een nieuwe wegwerpfles op den duur verdien je het dus terug. ook zijn er grotere hervulbare flessen waardoor je minder vaak nieuwe CO2 hoeft te halen.
er zit een magneetventiel bij, door er stroom op of af te zetten gaat het ventiel open of dicht. je kunt de toevoer zo snachts automatisch uit laten gaan met een tijdklok. als het licht uit is verbruiken planten toch geen co2 maar produceren het. je bespaart dus CO2 (en dus geld) en voorkomt een eventuele overdosis.

gevaar voor overdosering is minder groot dan werd gedacht. er word steeds vaker en meer CO2 toegevoegd en dat gaat vrijwel altijd prima, vissen lijken er geen enkele last van te hebben. ook zijn er in de natuur plekken waar erg veel co2 in het water zit, bij bronnen, en ook daar komen vol op vissen voor. diffusie zorgt er daarnaast voor dat hoe meer co2 er in het water zit, hoe sneller het via het wateroppervlak de lucht in gaat. vaak word er gesproken over de zuurval(grote daling van de ph), dat is onterecht want die heeft weinig met CO2 uit te staan. en komt uberhaupt zelden voor.
Teunis
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor JoopKarelSpank » 28 nov 2011 21:53

er zijn overigens ook zelfbouw systemen voor bio CO2 met 2 petflessen wat luchtslangen en een terugslagklep. Je hebt dan 1 fles met een recept van suiker, plantenvoeding, gist en water, die loopt met een slangetje tot onderin de 2e fles met water(die de boel dus zuiverd) en boven het wateroppervlak in de 2e fles gaat een slang naar je aquarium met daar een ventiel tussen. na een week begint de CO2 te lopen en dit houdt dan enkele weken aan.

maar ik zou even googlen alst je wat lijkt ;)
JoopKarelSpank
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor Teunis » 28 nov 2011 22:08

een beetje gistfles loopt binnen een dag, zodra de zuurstof in de fles op is begint de aanmaak van co2. de temperatuur en beschikbaarheid van suiker bepaalt de snelheid. ik heb het zo en voldoet prima, simpel en goedkoop. enig nadeel is dat de toevoer niet constant is. al is dat redelijk op te vangen met bijvoorbeeld een zelfregulerende diffusor.
Teunis
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor JoopKarelSpank » 28 nov 2011 22:18

van wat ik toen gevonden had heb je verschillende recepten, je kan er eentje maken die binnen een dag loopt, met 1/3e van de hoeveelheid suiker kwam het op neer geloof ik. Deze doet het dus ook korter. Of je maakt een langdurige die langer opstart :P maar ik ben mijn experiment gestopt toen de boel begon te lekken. Opzich is een gekochte basis dus niet een heel slecht begin ;)
JoopKarelSpank
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor lex » 29 nov 2011 14:27

Hé bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad eens gekeken naar de bio CO2 het lijkt me een lekker goedkoop maar toch werkzaam systeem. Aleen denk ik toch dat een gekocht systeem mischien meer mogelijkheden heeft zoals een nacht schakelaar.

Ik zal er gewoon eens over na gaan denken. :)
Wat zullen jullie me aan raden?
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor Teunis » 29 nov 2011 16:14

Ik zou beginnen met bioco2, dan heb je als het niet bevalt er in ieder geval nog geen hoge kosten aan gemaakt.
Teunis
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor lex » 29 nov 2011 16:47

Heeft iemand soms ook een handige beschrijving hoe je zo'n bio CO2 maakt?
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor Teunis » 29 nov 2011 17:46

wat linkjes van het web

De reactor of te wel gistfles, eventueel met wasfles. gebruik CO2 slang van de aquariumwinkel dat is maar iets duurder dan luchtslang en werkt beter. de stuggere luchtslang gaat sneller lekken bij de aansluitingen en word snel bros.

Zelfregulerende diffusor, of actieve diffusor je kunt ook een bruissteentje of diffusor uit de winkel gebruiken om de co2 in je bak op te lossen.
en tot slot recepten, ik gebruik gewoon suikerwater en doe niet zo precies over de hoeveelheden.
Teunis
M. palembangensis
M. palembangensis

Volgende

Keer terug naar Filters, pompen, overig