Wat biedt het kogelforum voor haar leden?

Als gast van het kogelforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten kogelvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse kogelvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Kogelforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Bio CO2

Alles over flora en inrichting van aquaria met kogelvissen

Bio CO2

Berichtdoor lex » 28 apr 2014 17:22

Bio CO2
Iedere aquariaan heeft wel eens problemen gehad met de planten in zijn of haar aquarium. Het probleem dat planten niet willen groeien of andere verschijnselen vertonen, heeft vaak te maken met een tekort aan voedingsstoffen. Een van die voedingsstoffen die hier een essentiële rol bij speelt, is CO2. In dit stuk tekst probeer ik u duidelijk te maken waarom CO2 belangrijk is en hoe je het op een makkelijk manier kunt toevoegen aan je aquarium.

CO2 is betrokken bij de fotosynthese van een plant. Bij die Fotosynthese ontstaat onder andere glucose die de plant gebruikt als energiebron. Glucose heeft de plant nodig voor de opbouw van bepaalde organische stoffen. De bekendste zijn: eiwitten, vetten en vitamines. Glucose is niet alleen een bouwstof, maar kan ook een brandstof en zelfs een reservestof voor een plant zijn.
Bladgroenkorrels in cellen van de bladeren van planten kunnen licht opvangen en die lichtenergie gebruiken voor de fotosynthese.
De reactievergelijking in woorden is dan ook:
Koolstofdioxide+ water+ lichtenergie -> glucose + zuurstof.
Het is dus logisch als boven het aquarium veel licht hangt dat de planten ook de beschikking moeten hebben over veel CO2. De fotosynthese vind dan ook alleen overdag plaats.
Voor een goede groeie spelen natuurlijk ook nog de temperatuur en bemesting een grote rol.

Oké dit begrijpen we, maar hoe komen we dan aan die CO2?

We gebruiken hiervoor alcoholgisting. Deze alcoholgisting wordt ook gebruikt bij het maken van bier en wijn. Denk aan druiven die veel glucose bevatten. Op de schil van druiven zitten gistcellen die er van nature voorkomen. De gistcellen zetten de glucose om in alcohol (ethanol) en koolstofdioxide. Ja, je ziet het goed dat is wat we moeten hebben, koolstofdioxide (CO2)! Het is eigenlijk heel simpel. Je gooit wat suiker met een beetje gist (gewoon een zakje van de supermarkt) bij elkaar met wat water en klaar is kees. Op het internet zijn er veel verschillende recepten in omloop. Sommige recepten hebben een langere looptijd dan de ander. Het is een kwestie van uitproberen welk recept voor jou het meest geschikt is.
Ik gebruik het volgende recept:

• Vul een 1,5 liter fles met 1 liter lauwwarm water
• Doseer 266 gram suiker in de fles
• Schudden tot dat de suiker zo goed als opgelost is
• Schenk wat van dit suikerwater in een bakje/maatbeker en doe er 1,33 gram gist bij
• Roer tot dat je geen giststaafjes meer ziet
• Laat het mengseltje een minuut of tien staan
• Doe het mengsel bij de fles, en schud de fles nogmaals goed.
Binnen een paar uur zie je de eerste belletjes verschijnen. Dit recept gaat bij mij ongeveer 14 dagen mee.

Oké, we hebben nu het recept, maar hoe zorgen we ervoor dat de CO2 in het aquarium komt?

Benodigheden:
• 1,5 liter fles met in de dop gaatje
• Kleiner flesje met twee gaatjes in de dop
• Paffarath-diffusor (klinkt zeer ingewikkeld, maar het is gewoon een omgekeerd bakje)
• CO2 slang

Bio CO2.PNG

Links boven in de hoek zie je het bakje hangen:
Afbeelding

De grootte van het omgekeerde bakje is afhankelijk van de grootte van het aquarium. De bedoeling van dit bakje is dat je nooit te veel CO2 kan toevoegen. In het bakje ontstaat een gasbel, de grootte van het bakje bepaalt de hoeveelheid CO2. Als er voldoende CO2 in het water zit, wordt het overtollige gewoonweg uit het bakje gekieperd. Als ruwe berekening kun je aanhouden dat voor ongeveer 25ppm, de oppervlakte van het bakje 2% moet zijn van de totale oppervlakte van het aquarium. Dit is echter erg ruw, op internet zijn er voldoende calculators te vinden die dit exact voor je kunnen berekenen.
Als je wilt weten hoeveel CO2 er in je aquarium zit dan kun je dat bepalen aan de hand van meerdere tabellen die op internet te vinden zijn. Je CO2 gehalte kun je bepalen aan de hand van de pH en KH waarde. Je zult ook zien dat de pH na het toevoegen van CO2, vaak iets zakt.

Vragen, tips en aanvullingen zijn gewenst. :)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Ga ook eens naar ons youtube kanaal en bekijk daar leuke kogelvis filmpjes.
kijk ook in mijn dagboek Eindelijk naar een half jaar, begint het!
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Re: Bio CO2

Berichtdoor lex » 28 apr 2014 17:37

Aanvulling:

In veel kogelvis aquaria hebben planten vaak geen grote rol. Zeker bij brak water soorten niet. Bij zoet water soorten, zoals bij dwergjes spelen planten vaak wel een belangrijke rol. Ze helpen mee om de zichtlijnen voldoende te breken.
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor MrLunk » 28 apr 2014 22:02

Prima oplossing :)
Heb dit jaren lang gedaan.
Goede post :)

Grtz,
Peter Lunk
MrLunk
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor lex » 29 apr 2014 09:10

Wat mij betreft zal iedereen dit eigenlijk moeten gebruiken in een aquarium met planten. Je doet ze er namelijk zeker een plezier mee.
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor Lode » 29 apr 2014 19:09

Wat een mooi stuk Lex :left thumb

Die is zeker een plek in de database waardig. Is alle tekst door je zelf geschreven?
Mmmmmmmmmmm-boeeeeeeeee
Lode
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor lex » 29 apr 2014 21:42

Ik heb de tekst inderdaad geheel zelf geschreven.
Wat mij betreft kun je het in de database zetten.
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor Lode » 30 apr 2014 05:34

Super! Bij de volgende update van de database zetren we hem er zeker bij :)
Mmmmmmmmmmm-boeeeeeeeee
Lode
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Planten en inrichting