Wat biedt het kogelforum voor haar leden?

Als gast van het kogelforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten kogelvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse kogelvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Kogelforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Triops!

Plaats hier uw foto's of filmpjes van kogelvissen, aquaria, etc.

Re: Triops!

Berichtdoor Garnaal » 08 aug 2010 16:57

Nanda schreef:Onbevruchte eitjes?
Joh, bizar.

Heb jij ze wel eens gehad Daphne?

Ze worden ongeveer 4 centimeter lang, dit is wel het uiterste. Er zijn veel verschillende soorten, sommige kunnen ook 5 maanden oud worden. Ze hebben inderdaad een hard schild, en ik denk dat deze beestjes heel gaaf zijn om aan kogelvisjes te voeren! Ze zijn wat dat betreft niet echt hard, maar hebben toch wel een soort van pantsertje :) Goed voor de tandjes he ;)

@Daphne, hermafrodiet wil zeggen dat een organisme 2 geslachtig is. Dit kan op vele manieren, ze kunnen eerst man zijn, en daarna vrouw worden, het kan andersom, protogenie of zo iets geloof ik :P Op het moment dat de eitjes worden gelegd, zijn ze al bevrucht. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van onbevruchte eitjes die uitkomen...

En hoe weetje dan dat het geen hermafrodiet is? Je kunt nooit aan het uiterlijk zien, en het lijkt me logischer als het een hermafrodiet is, anders snap ik niet hoe onbevruchte eitjes uitkomen.. :p
Puff Puff Pass
Garnaal
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor daphne__ » 08 aug 2010 17:04

Haha heb even dat stukje weer opgezocht;

Hoe Triops leven
Triops worden 'geboren' uit onbevruchte eitjes. De kleine eitjes hebben een dikke schaal waardoor ze bestand zijn tegen kou en hitte. De eitjes kunnen ongeveer vijfentwintig jaren meegaan en kunnen vanwege hun gewicht gemakkelijk worden weggeblazen door de wind. Triopvrouwtjes komen veel meer voor dan Triopmannetjes. De verhouding is ongeveer 1 op 100. Het is daarom voor onderzoekers moeilijk om Triops te zien voortplanten. Triopeitjes kunnen onder juiste omstandigheden al binnen 24 uur uitkomen. Schoon water (bronwater) en de juiste temperatuur zijn daarbij belangrijk. Triops leven over het algemeen niet heel lang; zo'n 50 - 90 dagen, maar soms kunnen ze ook langer leven (de embryo's overleven het). Ze eten voornamelijk plankton, grotere wezentjes als wormen en larven, maar ook andere Triops. Triops zijn dus omnivoren.

Ik heb zelf geen triops gehad, maar heb er wel heel veel informatie over gezocht enzo, omdat ik ze een tijdje terug wel wou :p

Wil ze nogsteeds graag, maar ik mag ze niet van mijn ma...
daphne__
T. lineatus
T. lineatus

Berichtdoor Garnaal » 08 aug 2010 17:35

Hmm triopseitjes kunnen al niet binnen 24 uur uitkomen...Ze moeten eerst gedroogd worden.. Ik heb ook erg veel informatie op internet gezocht, mijn eerste kweekjes zijn allemaal mislukt, vanwege een paar paupers die hele slechte informatie hebben versrpreid! toen ik zelf wat dingen ging proberen ging het beter! Dat het onbevruchte eitjes zijn kan dus wel kloppen, alleen is dit niet te bewijzen :P

Veel mensen die Triopsjes kweken hebben er maar een paar, ik heb 1 kweek gehad met 39 gezonde triopsjes!! Toch zou ik je moeder nog eens lief aankijken, want triopjes zijn heeel wat minder arbeidsintensief dan een aquarium!!! Je hebt alleen een verwarmingselement nodig, en een 10liter bakje! Waar je het meeste mee moet opletten;

• Triopsen zijn extreem gevoelig voor verschil in water. Ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik de helft van het water heb ververst, en dat ze er gewoon dood van gingen.
  • Geen fruit of groente geven, van het zuur en of andere stoffen leggen ze ook het loodje!
  • Geen filter gebruiken, dit zuigt alles op. Pas uitgekomen triopsjes zijn heeel moeilijk met het blote oog te zien, het is ook niet aan te raden een filter te gebruiken met een panty er overheen, hier worden ze ingezogen, en gaan uiteindelijk dood.

Een how To:
  1. Zoek een bak van ongeveer 10 liter
  2. Plaats een lichtgekleurde zandbodem (Triopsen zijn ware kunstenaars met zand, elke dag zie je andere richels en een totaal andere structuur)
  3. Vul de bak met water, maar nog niet helemaal vol
  4. Plaats een verwarmingselement en stel deze in op 22 graden.
  5. Strooi de eitjes in het water.
  6. Plaats een lamp, bijvoorbeeld een bureaulamp, ongeveer 15 centimeter boven het water en zet deze aan.
  7. De volgende dag 1 centimeter water toevoegen, zodat eitjes die aan het glas zijn blijven plakken onder water staan.
  8. Zorg ervoor dat alle eitjes in het water liggen, en dat ze zich dus niet boven het water bevinden, je kan ook met een lepeltje zachtjes roeren.
  9. De eerste 3 dagen moet er constant een felle lamp op het water staan
  10. Na 1 dag beginnen de eitjes uit te komen, en dit gaat meestal niet tegelijk, zo krijg je dus een verschil in groottes, en kijkt er een vorm van kannibalisme om de hoek.
  11. Voer ze om de dag. (Als het goed is zit er voer bij, je kan ook als ze groter zijn geworden sluierstaartkorrels voeren)

Let op: Triopsen zijn erg fragiele beestjes, dus denk altijd 2 keer na voor dat je iets doet!
Puff Puff Pass
Garnaal
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Niek.. » 19 sep 2010 09:09

Ik heb vaak gelezen dat je ze het beste op bronwater kan houden.
20 cent per fles ofzo.
Niek..
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Lode » 19 sep 2010 23:28

Hoezo is dat Niek?
Mmmmmmmmmmm-boeeeeeeeee
Lode
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor pilsje » 20 sep 2010 08:37

Ik heb gelezen dat triops zéér gevoelig zijn voor schommelingen en eventueel vervuilingen in het water.
Aangezien bronwater heel 'schoon' is, is het gewoon veiliger om te gebruiken voor deze gevoelige beestjes naar het schijnt (sorry ik heet geen Niek maar wist wel het antwoord :) )
pilsje
T. nigroviridis
T. nigroviridis

Berichtdoor Niek.. » 20 sep 2010 14:21

Ja zoals pilsje al zij.
Ze zijn heel kwetsbaar, het schijnt dat als je ze zou verhuizen naar een andere bak ze het waarschijnlijk niet overleven. Dus dat zegt wel wat.
Niek..
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Jerrzz » 20 sep 2010 16:06

ik heb ze ooit ook eens gehad. Je kon ze toen bij zo'n alternatief boekje kopen. Heb ze als voer gebruikt voor mn kogelvissen. Vinden ze erg lekker
Geen visjes meer
Jerrzz
T. lineatus
T. lineatus

Berichtdoor Nanda » 20 sep 2010 20:08

Die vraag is al vaak voorbij gekomen.
Kicken dat je ze kan voeren. Waar kan je die beestjes kopen? Zijn ze duur?
True pufferlove does exist!
Nanda
Moderator
Moderator

Berichtdoor pilsje » 21 sep 2010 08:04

Nanda ik denk dat je ze eigenlijk altijd zelf moet kweken aangezien ze maar een paar maanden kunnen leven.
Dat betekent dus het verhaal dat hierboven ergens staat. Je moet dus eitjes kopen, dat kan bijvoorbeeld via Duitsland of via iemand van een ander forum( maar die vraagt er teveel voor vind ik persoonlijk).

En dan moet je zelf dus proberen om ze te kweken, wat niet zo heel gemakkelijk is, althans ik heb de kweekpogingen van iemand gelezen en dat viel eigenlijk nogal tegen.
pilsje
T. nigroviridis
T. nigroviridis

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's en filmpjes